Om Arty Swede

Vi vill att konst ska vara tillgängligt för fler. Genom Arty Swede och posterformatet vill vi ge möjlighet till människor att kunna omge sig med fotografier, illustrationer, målningar eller grafiska motiv på ett enkelt sätt. Vi tror att konst behövs för vårt välbefinnande. Genom våra unika och omsorgsfullt utvalda motiv hoppas vi att du kan hitta något som inspirerar och passar dig.

Mer konst åt alla. Det tror vi på.

 

Du är med och bidrar till något bättre!
När du köper ett motiv från Arty Swede är du med och bidrar till att skapa bättre möjligheter för andra människor. 10% av överskottet i företaget går oavkortat till väletablerade biståndsorganisationer, idag Cancerfonden och Läkarmissionen.

 

Tack för att du besöker oss!

Erika och Tim
Arty Swede AB

 

Vår historia

”Det ska vara enkelt att kunna omge sig med konst”

Idén att börja sälja svensk fotokonst på nätet var långt ifrån någon slump för Erika Stenlund och Tim Svensson när de grundade Arty Swede hösten 2017. Företaget är en perfekt symbios av deras olika bakgrunder. 

Det äkta paret Erika och Tim lämnade stressen och betongen i Stockholm för att bosätta sig i den lilla staden Trosa tillsammans med sina barn. Här fanns ett annat lugn, men de ville samtidigt bygga något nytt tillsammans. Nu kunde de sjösätta idén som skapar vackra hem, samtidigt som den främjar kreatörer och bidrar till något större.

Tim Svensson gjorde sig ett namn inom e-handelskretsar i början av 2000-talet när han grundade e-handelsplattformen E-butik.se. Företaget hjälpte under åren över 5 000 e-handlare att driva försäljning via nätet.

Erika Stenlund är professionell fotograf sedan 2005, och har jobbat för de flesta av Sveriges största tidningar och bildbyråer. 

Nu har de tillsammans tagit steget till att bli entreprenörer i den minst sagt explosiva e-handelssektorn. 

− E-handeln har verkligen utvecklats sedan jag började, säger Tim. I dag är tekniska lösningar ingen tröskel − att lyckas handlar snarare om att vara så kundvänlig som möjligt. Hög kvalitet, bra priser och snabba leveranser är hygienfaktorer. Kunderna förväntar sig en allt större upplevelse. 

Svensk fotokonst på nätet är ett fenomen som har växt fram under de senaste åren, bland annat eftersom många kreatörer ofta sitter med fantastiska motiv som inte finner sin plats hos traditionella uppdragsgivare. Tanken är att sakta men säkert låta Arty Swede växa organiskt genom att knyta till sig ytterligare kreatörer med olika uttryckssätt. 

− Konst har länge varit förbehållet dem med god ekonomi. Det vill vi ändra på. Vi vill ge fler människor möjlighet att omge sig med kvalitativ konst till ett rimligt pris, säger Erika. 

Varje motiv i Arty Swedes sortiment är handplockat och unikt – och finns inte att köpa någon annanstans. 

− Många butiker köper loss motiv från bildbanker och massproducerar, men vi vill hjälpa kunden att känna sig trygg med att det vi erbjuder är noga utvalt både när det gäller kvalitet och tryck, säger Tim.

De unika motiven är populära bland inredningsintresserade som enkelt vill kunna förändra och snabbt skapa nya miljöer i hemmet. Redan i dag samarbetar Arty Swede med stylister och inredare som jobbar med home staging.  

Tim och Erika är mycket noga med att låta företagandet bidra i ett större sammanhang. 10 procent av Arty Swedes överskott ska därför alltid gå oavkortat till välgörande ändamål – i dagsläget Läkarmissionen och Cancerfonden. 

För Erika, som föddes in i en biståndsarbetande familj och bodde i Burundi under sina första tre år, är välgörenhet inte bara en påklistrad CSR-aktivitet − det är en del av hennes uppväxt och genomsyrar fortfarande allt hon gör. 

− Det ligger definitivt i vårt DNA att jobba för ett högre syfte, säger hon. Som företagare har man goda möjligheter att påverka mycket på sikt. Jag tycker att det är vårt ansvar att bidra till att människor kan få det bättre. 

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter

Handla

Information

SvenskaEnglish